середа, 4 квітня 2018 р.

Азбука народної мудрості


Мета:  розповісти про цінності прислів'їв і приказок; сприяти розширенню кругозору та збагачення словникового запасу учнів.
Хід заходу
Класний керівник. В українського  народу дуже багато прислів'їв та приказок. Мабуть, більше, ніж у багатьох інших народів світу. Ці мудрі вислови створювалися і накопичувалися протягом багатьох століть. В них відображені повсякденне життя людей, умови праці, культура.


Послухайте розповідь  Знайдіть 10 стійких виразів, прислів'їв та приказок.

- Колю, не стукай: вже пізно, сусіди сплять, - сказала мама. А Коля стукає.
- Припини стук! - сказав папа. А Коля стукає...
- Як об стінку горох, - каже бабуся. - Йому хоч кіл на голові теши, а він усе своє... Відберу молоток!..
Стукає.
Сказано - зроблено! Бабуся взяла у Колі молоток і понесла геть.
- Віддай!
- Завтра. А зараз молотка не бачити тобі як своїх вух! Коля заплакав:
- Я машину лагоджу... А бабуся:
- Всьому свій час.
- Навіщо молоток забрала?
- Йому про Хому, а він про Ярему. Ти як з місяця звалився. Людською  мовою сказано: пізно вже, всі сплять.
- Не всі: ми не спимо.
- Ну, вистачить воду в ступі товкти. Марш в ліжко.
Папа сказав:
- Яка жива у нашої бабусі мова - вся пересипана прислів'ями, що не слово, то приказка або прислів'я.
А бабуся каже:
- Кашу маслом не зіпсуєш.

Сьогодні ми перевіримо, чи добре ви знаєте прислів'я та приказки.
1. Загублені слова
Я кажу початок прислів'я, ви повинні його завершити.
• Слово - срібло, а... (мовчання - золото).
• Весна красна квітами, а... (осінь снопами).
• Навчання-світло, а... (невчення - тьма).
• Навчання корінь гіркий, так... (плід солодкий).
• Вовків боятися - ... (в ліс не ходити).
• Не май сто рублів, а... (май сто друзів).
• По одягу зустрічають, а... (по розуму проводжають).
2. Доміно
 Учні отримують  паперові смужки, на яких написані початок і кінець прислів'я. Ваша задача - якомога швидше відновити прислів'я.
3. Прихований сенс
Потрібно пояснити значення запропонованих прислів'їв і приказок.
• Заблукати в трьох соснах. (Не зуміти розібратися в чому-небудь простому, нескладному; не зуміти знайти вихід з невеликого утруднення.)
• Обіцяного три роки чекають. (Кажуть жартома, коли не вірять у швидке виконання чиїхось обіцянок або коли виконання того, що обіцяно, затягується на невизначений час.)
• Жити в чотирьох стінах. (Жити, не спілкуючись ні з ким, перебуваючи на самоті, не виходячи з дому.)
• Старий друг краще нових двох. (Кажуть, коли хочуть підкреслити вірність, відданість і незамінність старого друга.)
• Одна голова добре, а дві краще. (Кажуть, коли при вирішенні питання звертаються за порадою до кого-то, коли вирішують питання разом.)
• Двум смертям не бувати, а однієї не минути. (Так кажуть, коли вирішують зробити що-небудь, пов'язане з ризиком, небезпекою, і в той же час сподіваються, що небезпеки все-таки вдасться уникнути. Неминуче все одно станеться, ти ризикуєш чи ні.)
4. На різних мовах
Порівняйте китайські і українські прислів'я, знайдіть прислів'я, що виражають ту саму думку.
Китайські прислів'я
1. Квапливим людям не вистачає мудрості.
2. Лікар лікаря не порочить.
3. Хочеш пізнати людину - дізнайся, хто її друзі.
4. Слабкого ображає, а сильного боїться.
5. Написане на папері і боги не зітруть.
6. Парасольку готуй, коли ясна погода.
7. Двома руками важко схопити двох вугрів.
8. Де немає дерев, і полин вважається деревом.
Українські прислів'я
A) На безриб'ї і рак риба.
Б) Поспішиш - людей насмішиш.
B) Ворон ворону око не виклює.
Г) Молодець проти овець, а проти молодця сам вівця.
Д) За двома зайцями поженешся - жодного не зловиш.
Е) Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Ж) Що написано пером, того не вирубаєш сокирою.
3) Готуй сани влітку, а воза - взимку.
Відповіді: 1 - Б; 2 - В; 3 - Е; 4 - Г; 5 - Ж; 6 - 3; 7 - Д; 8 - А.
5. Турнір знавців
 За фрагментами прислів'їв потрібно здогадатися, про який предмет, якості або явище йде мова.
• Приходить під час їжі. (Апетит.)
• Без праці з водойми не витягнеш. (Рибка.)
• Дорога до обіду. (Ложка.)
• За ним проводжають. (розум.)
• Запорука здоров'я. (Чистота.)
• Дзеркало душі. (Очі.)
• Дівоча краса. (Коса.)
• Знак згоди. (Мовчання.)
• Птах, з яким порівнюють вилетівше слово. (Горобець.)
• Усьому голова. (Хліб.)
• Путівник до Києва. {Язик.)
• Їм не можна зіпсувати кашу. {Масло.)
- Після її завершення марно махати руками. {Бійка.)
III. Підведення підсумків
У цій грі кожен переможець, тому що всі отримали нові знання про прислів'ях.


Немає коментарів:

Дописати коментар