вівторок, 8 січня 2019 р.


Модель сучасного вчителя у НУШ

  Щоранку, дорогою до школи, я проходжу «дорогою вітань», коли всі діти, з якими я зустрічаюсь, вітаються  мені у відповідь. Я знаю, що в школі біля мого кабінету мене вже чекають. Вони поспішають щось розповісти, поділитися чимось своїм, що їх спантеличило або тривожить.
Зрозуміти цей світ самій дитині дуже складно, вона потребує допомоги дорослих. Але чи будь - який дорослий може їй в цьому допомогти? Переконана, що ні. Допомогти може тільки той, хто сам в достатній мірі володіє знаннями про цей новий світ, приймає все нове і сам здатний змінитися.

На думку багатьох чиновників, для реалізації нового стандарту освіти державі потрібен Новий учитель - творчий, незалежний, конкурентоспроможний, різнобічний, культурний, морально і духовно розвинений... людина, яка любить свою роботу і своїх вихованців... особистість, близька до ідеалу. Так, хто ж такий Сучасний учитель?...
ü Вчитель XXI століття це той, хто в першу чергу вміє знаходити спільну мову зі своїми учнями. Це означає, він повинен бути ідеальним психологом.
ü Крім того, вчитель повинен йти в ногу з часом, бути різнобічною людиною, не обмежуватися лише сферою свого предмета.
ü Учитель повинен мати хороший словниковий запас. Це професіонал - ерудит, який знає не лише свій предмет. Вимогливість і суворість не повинні закривати його здатності бути в процесі виховання помічником, порадником і другом своїх учнів.
ü Він повинен бути сучасною інтелігентною людиною, обов'язково володіти новими технологіями. Тільки вчитель, котрий йде в ногу з часом, здатний зрозуміти своїх нових учнів і бути їм цікавим.
ü Ми зможемо бути цікавими і корисними для своїх учнів тоді, коли знатимемо більше них. Але, звичайно, ми не завжди можемо бути поряд з ними. Тому ми повинні навчити їх самостійно добувати знання.
Про це розповідається у притчі:
«Одного разу учні поцікавились у вчителя, у чому полягає його робота. Учитель посміхнувся і сказав:
 - Завтра ви дізнаєтесь про це.
Наступного дня учні збиралися провести певний час біля підніжжя гори. Зупинившись на перепочинок, вирішили пообідати рисом і солоними овочами, котрі взяв із собою вчитель. Овочі учитель посолив дуже щедро, а тому незабаром учням захотілося пити. Але виявилося, що вся вода, котру вони взяли з собою, уже закінчилася. Тоді учні стали шукати джерело. Тільки вчитель сидів на місці і не приймав участі у пошуках. Не знайшовши джерела, учні повернулися назад. Тут учитель піднявся і, підійшовши до учнів, сказав:- джерело, яке ви шукаєте, знаходиться он за тим пагорбом.
 Учні, втамувавши спрагу, повернулися до учителя, принесли води і для нього. Учитель відмовився від води, показав на посудину, яка стояла біля його ніг. Вона була майже повна.
- Чому ти не дав нам зразу напитися, якщо у тебе була вода? – здивувалися учні.
-Я виконував свою роботу, - відповів учитель. Спочатку я пробудив у вас жагу , яка примусила вас зайнятися пошуками джерела, - так як я пробуджую у вас цікавість до знань. Потім, коли ви розчарувалися, я показав, де знаходиться джерело, тим самим підтримав вас. Ну, а взявши із собою побільше води, я показав вам приклад того, що бажане може бути поряд, - доречно лише завчасно потурбуватися, не дозволяючи тим самим випадковості чи збудливості впливати на ваші плани.
- Отже, головна робота вчителя полягає у тому, щоб пробуджувати жагу, підтримувати і показувати приклад ? – запитали учні.
- Ні, - відповів учитель, - головна моя робота – виховати в учня людяність і доброту – він посміхнувся і продовжив – і принесена вами вода для мене підказує мені, що свою головну роботу я поки що виконую правильно.»
 Отже, учитель – це непросто професія, а високе звання, яке багато до чого зобов’язує, примушує відчути свою відповідальність за долю кожної дитини, котра прийшла на урок.

ü Нам потрібно вірити в себе. Керувати власним часом: Того, хто запізнюється, карає життя. Винагороджувати себе: Зробити, домогтися - досягнути успіху! Діти цінують успішних людей і прагнуть бути такими ж.
А що стосується особистості вчителя, я переконана, сутність справжнього Сучасного вчителя криється в самому слові «УЧИТЕЛЬ»:
                                У - унікальний, успішний.
                                Ч - чесний, чуйний.
                                И– інтелігентний.
                                Т - тактовний, толерантний, терплячий.
                                Е – енергійний.
                                Л - люблячий дітей, люблячий свою роботу.
                                Ь - і дуже м'який як м'який знак…


Проте, безумовно, роль вчителя змінюється. Якщо раніше він був єдиним джерелом інформації, то зараз має організувати навчальний процес так, щоб діти самі пізнавали світ. Він, як і раніше, залишається лідером освітнього процесу, але стає невидимим організатором. Учитель має зробити все так, щоб учні самі дійшли висновків — саме тоді вони запам’ятовують суть.
Сьогодні передусім важливо володіти так званими soft skills — вмінням працювати в команді, вирішувати проблеми і знаходити творчі рішення.
Завдання вчителя тепер — не просто передавати знання, а бути фасилітатором (головуючим), модератором (організовувати групову роботу), помічником, щоб навчити дітей самостійно здобувати інформацію.
Вчитель не повинен боятися змінюватися. Дуже важливо також не боятися виходити із зони комфорту. Іноді треба вийти за рамки — там може бути ще комфортніше.

Немає коментарів:

Дописати коментар